آب مروارید

آب مروارید یکی از بیماری های شایع چشمی در افراد مسن می باشد که این بیماری به راحتی قابل درمان است . در بیش از 90 درصد موارد بیماران بعد از این جراحی بهبود دید پیدا می کنند .

علائم آب مروارید

آب مروارید در اکثر موارد بدون درد می باشد در زیر به برخی از علائم شایع این بیماری اشاره شده است:

• حساسیت شدید به نور
  • کاهش دید
  • دوبینی و تاری دید
  • تغییرات مکرر نمره عینک
  • نیاز به نور بیشتر در زمان مطالعه

علل ایجاد آب مروارید

افزایش سن شایعترین علل ایجاد آب مروارید می باشد در زیر به برخی دیگر از علل ایجاد این بیماری چشمی اشاره شده است:

• سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • وارد شدن یک ضربه به چشم
  • مصرف طولانی مدت داروهای کورتنی
  • بیماری قندی ( دیابت )
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مستقیم نور خورشید
  • جراحی چشم

تشخیص آب مروارید

در صورتی که علائم فوق را مشاهده کردید حتما به یک متخصص چشم مراجعه نمایید، با معاینه دقیق توسط یک چشم پزشک با تجربه وجود و وسعت آب مروارید بطور کامل تشخیص داده می شود . ممکن است کاهش دید بدلیل علل دیگری مانند عصب بینایی یا مشکلات پرده شبکیه باشد که در بررسی و معاینات دقیقی که توسط پزشک صورت می گیرد علت بروز این مشکل تشخیص داده می شود .

آب-مروارید

درمان آب مروارید

داروی خاصی برای درمان آب مروارید وجود ندارد و تنها راه درمان آن جراحی می باشد . ممکن است با تغییر نمره عینک در مواردی که علائم آب مروارید خفیف باشد بطور موقت مشکل را برطرف کرد اما در نهایت باید جراحی صورت گیرد تا بیمار دید بهتری را پیدا کند. قرار نگرفتن در معرض نور خورشید می تواند از کند شدن پیشرفت آب مروارید جلوگیری کند .

جراحی آب مروارید چه موقعی بایستی انجام گیرد؟

زمانی که آب مروارید مانع از دید شود و موجب شود که فرد نتواند فعالیت های روزانه خود را به طور کامل انجام دهد لازم است که جراحی صورت گیرد.

آب مروارید باعث ضخیم شدن و کدر شدن عدسی چشم می شود که این امر موجب می شود نور به آسانی عبور نکند و در نتیجه فرد با مشکلاتی درد دید مانند تاری دید مواجه شود.

بعد از جراحی آب مروارید چه انتظاراتی باید داشت؟

جراحی آب مروارید، از جمله جراحی هایی می باشد که در کشور ما بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این جراحی یک جراحی ایمن و بدون عارضه می باشد به گونه ای که حدود 95 % از بیماران بهترین نتیجه را از این جراحی دریافت نموده اند . در عمل آب مروارید از بی هوشی عمومی استفاده نمی شود و معمولا این عمل با بی حسی موضعی انجام می شود . در حین این عمل یک عدسی یا لنز جایگزین عدسی کدر می شود . لنز جایگذین شده به هیچ عنوان خراب و یا فاسد نمی شود و بطور دائمی و برای همیشه در داخل چشم شما باقی می ماند. جراحی آب مروارید باید بادقت بسیار بالایی انجام گیرد به همین علت در انتخاب جراح چشم خود باید دقت بسیار فراوانی نمایید و جراح چشم با تجربه و مهارت بالایی را انتخاب نمایید . در این جراحی از میکروسکوپ و وسائل ظریفی استفاده می شود ، جایگذاری یا پیوند عدسی مصنوعی توسط یک جراح با تجربه و با مهارت بالا عوارضی را به بیمار تحمیل نخواهد کرد و بیمار مطلوب ترین نتیجه را از این جراحی دریافت خواهد کرد، و دید بیمار بعد از عمل بسیار خوب می شود به گونه ای که دیگر نیاز به عینک های سنگین و ضخیم نخواهد داشت.

در برخی از بیماران بعد از جراحی لیزیک ممکن است کپسول طبیعی نگه دارنده عدسی داخل چشم کدر شود و موجب تاری دید بیمار شود که در این صورت برای باز کردن این کپسول کدر شده نیاز به جراحی با لیزر است تا بیمار دو مرتبه دید کامل خود را بدست آورد.

دوران نقاهت بعد از این جراحی بسیار کوتاه مدت می باشد و روند بهبودی سریع رخ می دهد و بیمار می تواند تمامی فعالیت های روزانه خود را بجز فعالیت های سنگین را انجام دهد. بعد از انجام عمل آب مروارید داروهایی توسط جراح تجویز می شود که بیمار بایستی داروهای تجویز شده توسط جراح را بدرستی و در زمان تعیین شده مصرف کند. بعد از عمل آب مروارید برای کنترل کردن وضعیت بهبود چشم لازم است که بیمار چندین وزیت با پزشک معالج خود داشته باشد تا روند بهبودی بررسی شود .

درمان-آب-مروارید

عوارض جراحی آب مروارید

هیچ جراحی نمی تواند عمل جراحی بدون عارضه را صد در صد ضمانت کند ممکن است حین جراحی یا بعد از جراحی  آب مروارید همانند سایر جراحی ها عوارض احتمالی ایجاد شود که بطور مختصر در زیر به آن ها اشاره شده است:

ممکن است تزریق ماده بی حسی منجر به خونریزی پشت کره چشم شود که در این صورت باید جراحی را برای چند هفته به تعویق انداخت.

در صورت پاره شدن بیش از حد کپسول عدسی امکان جایگذاری لنز در اتاق خلفی وجود نداشته باشد و لنز در اتقاق قدامی قرار داده شود.

در افراد مسن و با فشار خون بالا ممکن است داخل چشم دچار خونریزی شدید شود که احتمال بروز این عارضه بسیار نادر می باشد .

ممکن است بطور موقتی بعد از جراحی آب مروارید التهابی در قرینه ایجاد شود که به مرور زمان برطرف می شود.

بروز التهاب در داخل چشم در روز های اولیه بعد از جراحی آب مروارید که جایی نگرانی ندارد و تا چند روز دیگر برطرف می شود.

حساسیت چشم، درد شدید چشم، عفونت چشم و کاهش دید از عوارض احتمالی بعد از جراحی آب مروارید چشم است که در این حالت بیمار باید فورا مورد درمان قرار گیرد .

4 + ده =