خشکی چشم را جدی بگیرید

اشک چشم به تمیز بودن و نرم شدن سطح چشمان کمک می کند و به حفاظت از چشمان در برابر عفونت کمک می کند.

خشکی چشم بدلیل فقدان یا کاهش رطوبت و اشک چشم ایجاد می شود که این وضعیت باعث ایجاد ناراحتی جزئی یا التهاب قسمت قدامی چشم می گردد. و زمانی رخ می دهد که اشک ها توانایی چرب نمودن چشم را ندارند. در برخی افراد تولید اشک کم شده و در برخی بخار اشک افزایش یافته و عدم تعادل در جبران اشک ایجاد شده است.

خشکی چشم

از علائم خشکی چشم می توان به احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا اشاره  کرد. در صورت شدت بیماری ممکن است فرد احساس کند جسم خارجی در چشم وجود دارد و در برخی افراد گاهی خشکی زیاد باعث تحریک بیش از حد بخش آبکی اشک شده و باعث آبریزش می شود. در این بیماری اشک به اندازه کافی تولید نشده و یا در این روند اشک های با کیفیت نامناسب تولید شود و یا امکان دارد به دلیل وضعیت نامعمول پلک ها، اشک به سرعت تبخیر گردد.

خشکی چشم اکثرا با افزایش سن در افراد اتفاق می افتد و میزان ترشح اشک کاسته شده و علائم آن ایجاد می گردد. و یا ممکن است از عوارض داروهایی مانند آنتی هیستامین، ضد افسردگی، ضد فشارخون  و یا زیستن در مناطق گرم و خشک و پر گرد و غبار ایجاد شود. استعمال دخانیت از عوامل موثر در خشکی چشم است.

از دلایل دیگر خشکی چشم می توان کار زیاد با کامپیوتر و کم پلک زدن را نام برد که در این روند تبخیر اشک چشم زیاد شده و سطح چشم خشک می شود. استفاده زیاد از لنز نیز از دلایل دیگر خشکی چشم می باشد. بیماری هایی مانند دیابت، لوپوس، اختلالات تیروئیدی، کمبود ویتامین A ، سندروم شوگرن می تواند باعث ایجاد خشکی چشم گردد.

این بیماری اگر پیشگیری نشود ممکن است قابل درمان نباشد و پیشرفت کند. می توان از قطره اشک مصنوعی و پمادهای مرطوب کننده جهت درمان خشکی چشم استفاده نمود.

برای درمان خشکی چشم می توان سبک زندگی را تغییر داد، از قطه های چشمی استفاده کرد تا علائم خشکی چشم کنترل شود.

علائم خشکی چشم

• احساس سوزش و خارش در چشم
  • حساسیت به نور
  • قرمزی چشم
  • احساس بودن جسم خارجی در چشم
  • دشواری در قرار دادن لنز در چشم
  • سختی رانندگی در شب
  • خستگی بیش از حد چشم

در صورتیکه این علائم را به صورت طولانی در چشم مشاهده کردید و یا با احساس درد همراه بودید به پزشک متخصص مراجعه نموده تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

4 − چهار =