خشکی چشم

خشکی چشم یکی از بیمارهای شایع چشمی می باشد که در افراد بسیاری علائم این بیماری بصورت خفیف و شدید بروز می کند، خشکی چشم زمانی ایجاد می شود که دیگر اشک ها نتوانند موجب چرب شدن چشم ها شوند.

خشکی چشم می تواند موجب سوزش یا خارش چشم ها شود که این امر بسیار آزار دهنده می باشد، خشکی چشم ممکن است در موقعیت های مختلفی مانند دوچرخه سواری، حضور در هواپیما یا پس از نگاه طولانی مدت به صفحه مانیتور یا تلوزیون تجربه نمایید . در مواردی که علائم خشکی چشم شما شدید باشد  باید حتما به یک متخصص چشم مراجعه نمایید، برای درمان خشکی چشم، روش های بسیاری وجود دارد که می تواند شما را از این عذاب نجات دهد و باعث از بین رفتن علائم خشکی چشم شود.

علائم خشکی چشم

• خارش یا سوزش چشم ها
  • قرمز رنگ شدن چشم ها
  • حساسیت به نور
  • احساس کردن شی در چشم
  • خستگی چشم
  • ریزش اشک بیش از اندازه
  • حساس شدن چشم نسبت به نورهای شدید
  • دشوراری در هنگام رانندگی در شب

در صورتی که علائم فوق را طولانی مدت مشاهده کرید حتما باید به یک چشم پزشک مراجعه نمایید، پزشک برای از بین بردن این علائم روش های درمانی موثری را برای شما در نظر می گیرند.

دلایل خشکی چشم

دلیل اصلی خشکی چشم فقدان اشک کافی می باشد، که استفاده از اشک مصنوعی بسیار موثر می باشد . اشک به نرم و تمیز بودن سطح چشمتان و جلوگیری از بروز عفونت کمک شایانی می کند.

دلایل شایع تولید کاهش اشک

• افزایش سن
  • بیماری دیابت
  • بیماری سندروم شوگرن
  • اختلالات تیروئیدی
  • مصرف برخی از داروهای
  • خاص مانند آنتی هستامین
  • آسیب موقت غدد اشکی ناشی از التهاب یا پرتو درمانی

عوارض خشکی چشم

افرادی که مبتلا به بیماری خشکی چشم شدید و طولانی مدت هستند ممکن است عوارض احتمالی را که در زیر به آن ها اشاره شده است را تجربه کنند:

خشکی-چشم

عفونت های چشمی

اشک در جلوگیری از بروز عفونت بسیار کمک کننده می باشد در صورتی که اشک کافی تولید نشود خطر ابتلا به عفونت چشمی افزایش می یابد.

آسیب دیدگی سطح چشم ها

در صورتی که نسبت به علائم خشکی چشمانتان بی توجه باشید ممکن است عوارضی مانند سایش سطح قرینه، زخم قرینها، التهاب چشم و تاری دید ایجاد شود به همین علت به هیچ عنوان نسبت به علائمی که در قسمت فوق به آن ها اشاره شد بی توجهی نباشید.

کاهش کیفیت زندگی

خشکی چشم می توانند موجب شود که اختلالاتی در فعالیت های روزمره ایجاد شود به عنوان مثال فردی که مبتلا به این بیماری است ممکن است در خواندن ، تماشای تلوزیون و رانندگی با مشکلاتی مواجه شود.

درمان خشکی چشم

در صورتی که دارای علائم خفیف خشکی چشم هستید با استفاده از قطره چشم اشک مصنوعی می توانید این علائم را کاهش دهید، اما اگر علائم خشکی چشم شما شدید و آزار دهنده می باشد حتما باید به یک چشم پزشک مراجعه نمایید تا درمان های لازم صورت گیرد .

داروهای خشکی چشم

کاهش التهاب پلک: به منظور کاهش التهاب پلک توسط پزشک آنتی بیوتیک هایی تجویز می شود که باید بطور مرتب مصرف شوند، آنتی بیوتیک های تجویزی برای خشکی چشم بصورت خوراکی، قطره یا پماد می باشد که پزشک در هنگام تجویز نحوه مصرف آن را به شما آموزش می دهد و اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد، معمولا برای خشکی چشم آنتی بیوتیک ها بصورت خوراکی و از راه های دهانی مصرف می شوند. التهاب در موارد شدید موجب از بین رفتن غدد چربی می شود این غدد چربی وظیفه حفظ چربی در داخل چشم را دارند در صورتی که اختلالی در این غدد ایجاد شود می تواند موجب خشکی چشم شود.

کنترل التهاب قرینه: به منظور کنترل التهاب قرینه چشم قطره های چشمی که حاوی سیکلوسپریون یا کورتیکوستروئیدها هستند توسط پزشک تجویز می شود که باید طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرند. بدلیل تاثیرات جانبی، استفاده طولانی مدت کورتیکوستروئیدها توصیه نمی شود .

داروهای محرک اشکی: به منظور افزایش تولید اشک داروهایی به نام  پیلکارپین و سویمیلین بصورت قطره چشمی، ژل یا قرص تو سط پزشک تجویز می شود که مصرف این داروها در کاهش علائم خشکی چشم بسیار موثر می باشد . ممکن است مصرف این داروها باعث افزایش تعریق شود.

کاشت های چشمی: کاشت های چشمی همانند اشک های مصنوعی عمل می کنند در صورتی که با مصرف اشک های مصنوعی علائم خشکی چشم شما بهبود پیدا نکرد می توانید از کاشت های چشمی کوچک که مانند یک دانه روشن ازبرنج است استفاده نمایید. کاشت چشمی بعد از قرار گرفتن در بین پلک پایین و تخم چشم، با حل شدن ماده ای آزاد می کند که موجب چرب شدن چشم ها و کاهش علائم خشکی چشم می شود.

به هیچ عنوان نباید سر خود برای کاهش علائم خشکی چشمانتان از دارو یا قطره خاصی بجز قطره اشک مصنوعی استفاده نمایید زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به همراه آورد.

خشکی-چشم-2

شستشوی پلک ها برای کنترل التهاب:

التهاب و بلفاریت موجب مسدود شدن جریان چربی به چشم و در نتیجه خشکی چشم می شود شستشوی آرام پلک برای جلوگیری از بروز این مشکل بسیار می تواند کمک کننده باشد . برای شستن پلک ها می توانید از یک پارچه تمیز و آب گرم استفاده نمایید، پارچه تمیز را با آب گرم خیس کنید و به آرامی بروی پلک های خود و پایه مژه ها بکشید. می توانید از یک صابون ملایم یا شامپو بچه در هنگام شستشو استفاده نمایید .

پیشگیری از خشکی چشم

در صورتی که شما مبتلا به بیماری خشکی چشم می شوید باید از موقعیت هایی که موجب می شود علائم خشکی چشم در شما بروز کند جلوگیری نمایید .

به هیچ عنوان چشمان خود را در معرض مستقیم باد سشوار، کولر یا پنکه قرار ندهید.

در فصل زمستان می توانید با استفاده از یک مرطوب کننده موجب افزایش رطوبت هوا شوید، زیرا هوای خشک اتاق باعث بروز علائم خشکی چشم می شود.

در صورت قرار گرفتن در محیط های آزاد حتما از عینک های آفتابی استفاده نمایید.

افرادی که سیگاری می باشند باید از کشیدن سیگار اجتناب نمایند زیرا دود سیگار علائم خشکی چشم را بد تر می کند، اگر سیگار نمی کشید از قرار گرفتن در کنار یک فرد سیگاری اجتناب نمایید.

توصیه می شود افرادی که در معرض ابتلا شدن به خشکی چشم هستند به طور منظم از قطره چشم مصنوعی استفاده نمایند.

صفحه رایانه خود را تنظیم کنید، به گونه ای که صفحه رایانه بالای سطح چشم شما قرار نگیرد زیرا این امر موجب می شود که شما چشم های خود را برای دیدن صفحه مانیتور بیشتر باز کنید، صفحه مانیتور را زیر سطح چشمانتان قرار دهید تا مجبور نشوید که چشمانتان را بیش از حد باز کنید، به طور مدام به صفحه مانیتور نگاه نکنید و هر از چند گاهی پلک بزنید و به اطراف نگاه کنید.

دو × 2 =