لازک

جراحی لازک و لیزیک هر دو با یک هدف بهبود بینایی صورت می گیرند که هریک از این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشند. پزشک بعد از بررسی و معاینات لازم تصمیم می گیرد که استفاده از کدام روش برای هر فردی تاثیر گذاری بیشتری دارد . لازک یک تکنیک نسبتا جدیدی می باشد، که در افرادی که شیب انحنای قرینه کم و ضخامت قرینه پایینی دارند مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه انجام لازک

در جراحی لازک با وسیله ای به نام ترفاین سطحی ترین لایه قرینه ( اپیتلیوم) برش داده می شود در صورتی که در جراحی لیزیک لایه میکروکراتوم که لایه عمیق تری می باشد با استفاده از لیزر اگزایمر که لیزر بسیار دقیق و ظریفی می باشد برش داده می شود . بعد از ایجاد برش لازم به منظور شل کردن لایه اپیتلیوم قرینه الکل رقیق شده به مدت 30 ثانیه بروی سطح قرینه گذاشته می شود. بعد از شل شدن لایه اپیتلیوم، لبه های فلپ اپیتلیوم را با استفاده از یک وسیله مخصوصی  بلنده کرده تا با استفاده از لیزر اکسایمر بستر قرینه تراش داده شود .

لیزیک و لازک هر یک نسبت به دیگری دارای مزایا و معایبی می باشند که در قسمت زیر در رابطه با مزایا و معایب هر یک از این روش ها نسبت به دیگری توضیحات کافی داده شده است:

مزایای استفاده از لیزیک

این جراحی یک جراحی ایمن می باشد و اکثر افرادی که این جراحی را انجام داده اند از نتیجه این جراحی کاملا راضی هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه جراحی لیزیک می توانید به مقاله لیزیک مراجعه نمایید تا در این زمینه اطلاعت کافی کسب نمایید.

در هنگام جراحی و بعد از آن بیماران درد کمتری را احساس می کنند .

یک روز بعد از جراحی بهبودی کامل صورت می گیرد و دید بیمار بهبود می یابد .

به هیچ عنوان در این جراحی نیاز به بانداژ و بخیه نیست، فقط بیمار باید در هفته اول در روز از عینک و در هنگام استراحت از پد های مخصوص استفاده کند.

لازک-چشم

معایب استفاده از لیزیک

احتمال بروز خشکی چشم بعد از لیزیک نسبت به لازک بسیار بیشتر می باشد.

بعد از جراحی لیزیک به هیچ عنوان تغییرات ایجاد شده در قرینه قابل بازگردانی نمی باشد .

ممکن است در جراحی لیزیک آسیب های دائمی در هنگام لایه سازی توسط پزشک ایجاد شود که بروی دید تاثیر منفی بگذارد و مشکلاتی را در دید بعد از جراحی ایجاد نماید .

مزایای استفاده از لازک

لازک نسبت به لیزیک دارای مزایایی می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

بعد از انجام لازک احتمال بروز خشکی چشم نسبت به جراحی لیزیک بسیار کمتر می باشد . خشکی چشم می تواند باعث بروز علائمی مانند سوزش، تاری دید و خارش شود برای دریافت اطلاعت بیشتر در زمینه خشکی چشم می توانید به مقاله خشکی چشم مراجعه نمایید و اطلاعات کافی در این زمینه کسب نمایید .

بعد از جراحی لازک عوارض ناشی از دوباره وصل کردن لایه در قرینه وجود ندارد .

لازک-چشم-2

معایب استفاده از لازک

بعد از جراحی لازک دوران نقاهت نسبت به جراحی لیزیک طولانی تر می باشد به گونه ای که در برخی از بیماران با گذشت یک تا دو هفته بهبودی کامل حاصل نمی شود .

در جراحی لازک بیمار درد و ناراحتی بیشتری را تحمل می کند در حالی که در جراحی لیزیک بیمار درد بسیار کمی را احساس می کنند که سریع برطرف می شود اما اکثر بیماران بعد از جراحی لازک حدود یک تا دو روز احساس درد دارند که می توانند با مصرف قرص های تجویز شده توسط جراح این درد را تسکین دهند.

بعد از جراحی لازک بیماران باید به منظور جلوگیری از برخورد پلک ها از ناحیه جراحی شده به مدت 3 تا 4روز از بانداژ استفاده نمایند در صورتی که در جراحی لیزیک هیچ گونه بانداژی بروی چشم قرار داده نمی شود .

بعد از انجام جراحی لازک بیماران باید به مدت طولانی تری از قطره های موضعی استروئیدی استفاده نمایند.

اقدامات لازم بعد از جراحی لازک

روز بعد از جراحی باید حتما توسط جراح ویزیت شوید تا معاینات لازم صورت گیرد و روند بهبودی مورد بررسی قرار گیرد .

در فواصل منظم بعد از جراحی در 6 ماه اول باید برای ویزیت مراجعه کنید .

بعد از جراحی لازک استفاده از لنز های تماسی زیبایی حداقل تا 3 ماه ممنوع می باشد، تا حد ممکن توصیه می شود از لنز های زیبایی بعد از انجام این جراحی استفاده نشود . در این رابطه می توانید با پزشک خود مشورت نمایید و با تایید پزشکتان از لنز های زیبایی استفاده نمایید .

بعد از جراحی لازک باید حداقل به مدت 10 هفته از فعالیت های سنگین و ورزش های خشن مانند فوتبال، کاراته و بوکس خودداری نمایید.

به هیچ عنوان در روزهای اولیه بعد از جراحی چشمانتان را نمالید و از دستکاری کردن چشم هایتان جدا خودداری نمایید .

استفاده از قرص مسکن در هنگام درد شدید بسیار توصیه می شود.

به منظور ریختن قطره در داخل چشم هایتان از دست زدن به پلک فوقانی خودداری نمایید و تنها پلک تحتانی را پایین بکشید می توانید از یک فردی برای انجام این کار کمک بگیرید.

پس از جراحی لازک از استحمام و شستن سر و صورت به مدت 4 تا 5 روز خودداری نمایید توصیه می شود قبل از این جراحی استحمام نمایید تا بعد از این جراحی نیاز به حمام رفتن نداشته باشید.

در روزهای اولیه بعد از جراحی از تماشای تلوزیون به مدت طولانی، نگاه کردن به مانیتور و خواندن طولانی مدت کتاب و سایر اعمالی که باعث خشکی چشم می شود خودداری نمایید .

در صورت بروز سوزش خفیف، خارش و سردرد نگران نباشید زیرا بروز این موارد در هفته های اول بعد از عمل طبیعی است.

استفاده از عینک آفتابی بسیار توصیه می شود.

قطره های چشمی تجویز شده درا دقیقا طبق توصیه پزشک استفاده نمایید تا بهترین نتیجه را از این جراحی دریافت کنید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر بلالی، متخصص چشم

پنج × چهار =