لیزیک

لیزیک با هدف بهبود بینایی صورت می گیرد. بعد از این که جراح پلک با انجام معاینات و بررسی های لازم مطمئن شد که انجام این جراحی برای بیمار امکان پذیر می باشد و به صلاح بیمار است و احتمال بروز عارضه بعد از این جراحی کم است عمل لیزیک برای بیمار در نظر گرفته می شود . اقدامات خاصی لازم نیست که قبل از لیزیک چشم صورت گیرد اما بیمار باید از شرایط جسمانی کاملا سالمی برخوردار باشد و بیماری خاصی نداشته باشد.

در جراحی لیزیک به منظور ایجاد برش های ظریف از لیزر بسیار دقیقی به نام لیزر اگزایمر استفاده می شود . در ابتدا بیمار در حالی که هوشیاری کاملی دارد در زیر دستگاه لیزر اگزایمر دراز می کشد یک قطره بی حسی در یک چشم یا هر دو چشم ریخته می شود و برای باز نگه داشتن پلک ها از یک وسیله مخصوصی استفاده می شود و سپس بیمار به یک نقطه نورانی نگاه می کند و  اشعه لیزر اگزایمر بروی قرینه چشم تابانده می شود .

نتیجه جراحی لیزیک

روند بهبودی باید در روزهای اول توسط جراح پلک کنترل شود به همین علت در چند هفته اول بیمار باید حتما توسط پزشک معاینه شود. جراحی لیزیک یک جراحی ایمن می باشد که مورد تایید سازمان غذا دارو آمریکا ( FDA) می باشد . جراحی لیزیک یک روش معتبر می باشد اگر چه در حوزه پزشکی نمی توان هیچ روش را صد در صد موفق دانست اما در این جراحی بیشتر بیماران موفقیت های بسیار را کسب نموده اند و بهترین نتیجه را از این جراحی دریافت کرده اند. در چند روز اول بعد ازعمل ممکن است بیمار کمی احساس درد، سوزش یا خارش داشته باشد که این موارد به گذشت زمان بهبود می یابند. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه جراحی لیزیک و خشکی چشم در یک سال اول بخصوص 3 – 4 ماه اول ممکن است خشکی چشم خفیفی ایجاد شود که به همین علت پزشک دارو و قطره های چشم مصنوعی در اوایل دوره بهبودی برای بیمار تجویز می کند که باید بطور مرتب مصرف شود.

لیزیک-چشم

مراقبت بعد از جراحی لیزیک

بعد از جراحی لیزیک باید مراقبت هایی صورت گیرد تا مطلوب ترین نتیجه از این جراحی دریافت شود.

این جراحی جزو عمل های سرپایی و کم تهاجمی محسوب می شود که به هیچ عنوان در این جراحی از بی هوشی عمومی استفاده نمی شود و با استفاده از چند قطره بی حسی یک یا هر دو چشم بی حس می شوند . داروهایی بعد از این جراحی تجویز می شود که لازم است طبق تجویز این داروها را مرتب مصرف نمایید . استفاده از قطره های چشمی تجویز شده باعث تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز عفونت چشمی می شود . توصیه می شود برای دریافت بهترین نتیجه و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی با دقت و سر ساعت معین شده از قطره های تجویز شده مصرف نمایید .

دید چشمتان بلافاصله بعد از جراحی لیزیک ممکن است که تار شود به هیچ عنوان نگران نباشید این حالت طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود. ممکن است این تاری دید در روز های اولیه بعد لیزیک همراهتان باشد اما طی دو تا سه هفته آیند دیگر دید شما تار نمی شود و بهبودی کامل حاصل می شود در صورتی که با گذشت چندین روز با مشکل تاری دید مواجه بودید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

محافظت از چشم ها در برابر نور بعد از جراحی لیزیک بسیار حائز اهمیت می باشد. باید به مدت یک هفته بعد از جراحی لیزیک در طول روز از عینک استفاده نمایید و در هنگام استراحت استفاده از پد های چشمی توصیه می شود .

بعد از جراحی لیزیک به مدت 2 تا 3 هفته از رفتن به استخر خودداری نمایید و بعد از گذشت این مدت باید به منظور جلوگیری از بروز عفونت و آسیب دیدگی چشم ها از عینک شنا استفاده نمایید حداقل تا 3 ماه پس از جراحی لیزیک از شیرجه زدن در داخل آب خودداری نمایید.

خانم هایی که این جراحی را انجام داده اند باید حداقل تا یک ماه از آرایش چشم خودداری نمایند، توصیه می شود بعد از جراحی لیزیک تا حد ممکن از آرایش لبه پلک ها و اطراف چشم ها خودداری شود.

لازم است پزشکتان بعد از جراحی لیزیک در جریان روند بهبودی تان قرار گیرد و شما را ویزیت کند تا در صورت بروز مشکل یا عفونتی درمان های لازم صورت گیرد .

لیزیک-چشم-2

ممکن است بعد از جراحی لیزیک مبتلا به خشکی چشم شوید که این حالت گذارا می باشد و بهبود می یابد استفاده از قطره های چشم مصنوعی در این مواقع بسیار توصیه می شود. خشکی چشم می تواند موجب بروز علائمی مانند سوزش، خارش، تاری دید و احساس جسم خارجی در چشم شود. لیزیک یک جراحی بسیار ایمن و بدون عارضه می باشد و معمولا در بیماران پس از عمل هیچ گونه ناراحیتی ایجاد نمی شود در صورتی که با مشکلات تاری دید و درد یا ناراحیتی بعد از جراحی لیزیک مواجه شدید بلافاصله به چشم پزشک معالجتان مراجعه نمایید .

عوارض احتمالی

ممکن است بعد از جراحی لیزیک عوارض احتمالی کوتاه مدت یا بلند مدتی ایجاد شود که شامل موارد زیر می باشد:

• عفونت چشم
  • مشکلات لایه ( FLAP )
  • خشکی چشم مزمن

اغلب عوارض احتمالی که ممکن است بعد از این جراحی ایجاد شود به مرور زمان و با ادامه روند ترمیم از بین می روند و بهبود می یابند.

تجربه و مهارت جراح چشم در نتیجه جراحی لیزیک بسیار تاثیر گذار می باشد با انتخاب یک جراح باتجربه بطور قابل ملاحضه ای عوارض لیزک کاهش می یابد و بیمار بهترین نتیجه را از این جراحی دریافت می کند . به همین علت در انتخاب جراح چشم خود بسیار دقت نمایید و جراح با تجربه را انتخاب نمایید دکتر بلالی جراح و متخصص چشم در زمینه جراحی لیزیک و لازک تجربه بسیار بالا و درخشانی دارند در صورتی که خواستار انجام جراحی لیزیک هستید می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر مشاوره های لازم را از دکتر بلالی جراح و متخصص چشم دریافت نمایید .

1 × یک =